Ивелина Балчева е многожанрова певица, музикален консултант, музикотерапевт. Репертоарът й включва джаз и поп песни, турска и ромска музика. Кариерата й като певица започва през 1980-1983 г. като солистка на естрадните състави в родния й град Провадия. Като студентка сформира първото дамско джаз трио към Институт за начални и детски учители в Добрич. До 1988 г. е част от биг бенд Варна с диригент Димитър Андреев, след това работи с биг бенда на Анатолий Вапиров. През 1988 г. печели трета награда на младежкия конкурс за млади изпълнители в София. Следват песни, станали популярни в националния ефир. Днес работи с музикални специалисти от Европа и Азия.
Кога участвахте във фестивала „Откритие” и с какво той Ви впечатли тогава?
Не си спомням годината на първото мое участие в „Откритие“, но помня, че първо участвах със самостоятелен рецитал, след който при мен дойде г-жа Фиген Чакмак, тогава вицепрезидент на ФИДОФ. Получих покана от нея за участие в престижния международен фестивал в Памуккале, където през 1996 г. спечелих Гран при за интерпретация на турската песен „Вечери“. Следващото ми участие в „Откритие“ беше като жури за изпълнител на фестифала – тогава „откритието“ на фестивала беше Миро от бъдещия дует „Каризма“. Всички му предрекохме голямо бъдеще. След това имах рецитал с Огнян Видев и песни, продуцирани от мен (тогава в журито беше Георги Христов). „Може нищо друго да не изпее след „Заблеяло ми агънце“. Нейната версия е запомняща се за години напред“. Това беше казал Георги Христов, след като чу изпълнението ми.
Най-ярък спомен от „Откритие“?
Ярки спомени са срещите ми и работата с колегите ми – големи български имена, като Георги Христов, Петя Буюклиева, дует „Авеню“, „Ъп даун“. Награда на „Откритие“ получи Силвия – сега Есил Дюран, аз лично й я връчих. Тя пя песен от моя репертоар. Разбира се, помня възторга и любовта на най-прекрасната варненска публика. И срещите и сериозните разговори с Вили Кавалджиев, светла му памет!
Повлия ли фестивалът върху вашите преценки за международната поп и рок музикална сцена?
Винаги съм следвала сърцето си и желанията си за реализация на музикалните си проекти, такива, каквито съм ги чувствала и виждала. Имала съм изградена визия за бъдещата си работа. Не съм очаквала чужда преценка преди началото на работата си по дадена песен или музикален проект. Фестивалът е повлиял частично на моите преценки за международната поп-рок музикална сцена, доколкото той самият е отразявал поп и рок проекти на своята сцена. Те са показвали степента на развитието, влиянието и тенденциите в поп-рок музиката.
От позицията на Вашата кариера и на професионалния опит с какво “Откритие” е по-различен от други подобни прояви в България?
„Откритие“ е по-различен от други подобни прояви първо с дълголетието си, със сериозната работа и опит в продуцирането при създаване на песни и продукти на фестивала. Ползва се и с международен престиж, като следствие от това гост-изпълнители и „открития“ на фестивала са гостували на други международни фестивали и конкурси. Двамата с Доно Цветков гостувахме на „Бели нощи“ 1995 в Петербург. Имаме престижна награда от там. Спомням си за това с умиление! Фестивалът откриваше музикални „открития“ преди големите формати като „Гласът на България“, „Х-фактор“ и други да започнат да откриват своите…
Общували ли сте с открития от „Откритие” като изпълнители, автори, мениджъри, гости и след участието си във феста?
Да! С Миро, с Есил Дюран, с Фиген Чакмак, със Селми Андак, с Розмари Стателова, с много от българските гост изпълнители на „Откритие“. И на първо място с Доно Цветков.
Участието Ви във фестивала полезно ли беше за Вашето творческо развитие?
Разбира се. Чрез участията ми във фестивала „Откритие“ голяма част от творческите ми идеи, песни, спектакли достигнаха до публиката, постигнаха публичност и получиха своята позитивна оценка от мениджъри, музиковеди, медии, продуценти.
Какво се промени в световната поп музикална сцена през последните години и как музикални проекти като „Откритие” биха оцелели?
На световната музикална сцена се появиха големи и мощни формати с лъскави и скъпи финални шоута, на които се представят финалистите. Форматите са скъпи, буквално бълват талант след талант, в основата стои продуцентският принцип на работа. Някои от финалистите с помощта на истински продуценти навлизат в музикалната индустрия и световния музикален живот стремглаво и успешно. Музикалният проект „Откритие“ може да има своя дълъг живот като продължава да отсява талантите на своята сцена, като търси и намира единствения, незабравим и едновременно уникален изпълнител – момче или момиче, един единствен! И той /тя да бъде продуциран/а от фестивала с първа песен, но песен, показваща собствен стил, идея и разкриваща абсолютните възможности на изпълнителя. Перспективата би изисквала да се възползваме от дадената ни свобода и вече открито „откритие“ на „Откритие“ да влезе във всички международни формати за таланти, подчертавам международни, за да се достигне до връзка с продуценти от международен мащаб, работа в международна музикална среда, която почти не допуска компромиси. С уникалност, собствен почерк, упоритост и с продуцирано от страна на „Откритие“ участие на таланта в музикалните международни формати и други фестивални и конкурсни форуми мисля, че „Откритие“ ще съхрани и доразвие своите професионални позиции в областта на поп и рок музиката. Да не забравяме и изключителната работа на „Откритие“ и с децата!
Какви препоръки бихте отправили към организаторите на фестивала?
Запазете своя творчески дух, сила и енергия! Не преставайте да търсите! Търсете уникалността! Стремете се както винаги към перфектност във всичко, дори и в малките детайли на организацията, оформлението, рекламата, общуването и търсенето на Таланта. Общувайте с актуалното и красивото днес, стъпвайки на рутината и опита от вчера! И продължавайте да обичате това, на което сте отдали живота си или по-голямата част от него! Работи с Любов и уважение. На Доно Цветков пожелавам здраве, издържливост, обич и любов в едно и бързо адаптиране към новото време, стилово разнообразие нашия и чужд музикален живот. Да твори заедно с децата, ангели и божествени пратеници. А защо да не помечтаем за детска „Евровизия“ с домакин „Откритие“? Или за международен етно-джаз форум „Откритие“, за поп-опера форум „Откритие“? „Откритие“ и Варна го заслужават! Могат!
Какви са Вашите пожелания към бъдещите участници във фестивала?
Вяра, любов и отдаденост на 100 % да носят в себе си бъдещите участници във фестивала! Да пребъде „Откритие“.